Vi skal blive bedre til at forhindre hadforbrydelser

Pernille Skipper har i dag justitsministeren i samråd med henblik på at få skærpet indsatsen mod hadforbrydelser. Enhedslisten har selv konkrete løsningsforslag.

Retsordføreren er bekymret over den skærpede tone i debatten om ytringsfrihed og om minoriteters rettigheder i kølvandet på terrordrabene i København i februar. Resultatet er ikke blot hadefulde Facebook-indlæg, men også chikane og overgreb i gadebilledet.

- Hvis vi skal undgå vold og hadforbrydelser i vores samfund, så skal vi også tage trusler og den hadske tale alvorligt. Det kræver, at vi som fællesskab har fokus på at sige fra – uanset om den hadske tale går ud over LGBT-personer, personer med anden etnisk baggrund, handikap eller den ene eller den anden religion, siger Pernille Skipper.

Konkrete tiltag skal forhindre hadforbrydelser

Enhedslisten har selv udarbejdet en række forslag, der skal gøre indsatsen mod hadforbrydelser mere effektiv. Blandt andet skal alle politikredse oprette partnerskaber mod hadforbrydelser, og domme i sager om hadforbrydelser skal registreres.

- Et demokratisk samfund kan ikke tolerere, at mennesker på grund af deres hudfarve, religion, seksualitet eller handikap må finde sig i voldshandlinger eller hadsk tale. Det skal vi sige fra overfor som fællesskab, siger Pernille Skipper.

- Og vi som politikere må gå foran med et stærkt signal om, at nok er vi alle bange og chokerede, men det kan ingen steder berettige vold eller hadsk tale mod uskyldige minoriteter i vores samfund.

Indsatsen halter i Danmark

Der er brug for tiltag, for indsatsen mod hadforbrydelser halter. For nylig kom det frem, at PET ikke har færdiggjort rapporten om hadforbrydelser for 2013, og at rapporten for 2014 først er klar om et helt år.

- Vi ved, at kun få anmelder hadforbrydelser, og at der derfor er store mørketal. Og man kan være overrasket over, at vi ikke allerede registrerer, når en forbrydelse dømmes som en hadforbrydelse. Viden er jo en forudsætning for en ordentlig indsats, siger Pernille Skipper.

- Jeg er rystet over, at PET ikke tager problemet mere alvorligt. Jeg er bange for, at der bliver gravet grøfter i vores samfund i en tid, hvor vi burde stå sammen, og jeg er bange for, at der simpelthen ikke er nok opmærksomhed omkring problemet.

Læs Enhedslistens forslag til at forhindre hadforbrydelser.

BilagStørrelse
PDF icon udspil_hadforbrydelser.pdf61.34 KB