Venstres bandeudspil er panikløsning

Venstre har i dag fremlagt et bandeudspil, der skal sætte ”hårdt mod hårdt”. Men forslagene er kortsigtede og populistiske og stopper ikke fødekæden til banderne.

Læs Venstres bandeudspil.

Ren populisme fra Venstre

Retsordfører Pernille Skipper giver ikke meget for de konkrete forslag, Venstre lægger på bordet.

- Det er jo en selvfølge, at der skal en politimæssig indsats til mod den hårde kerne i banderne. Den indsats er der faktisk allerede. Men det vigtigste er og bliver at stoppe fødekæden til banderne. Og her gør Venstres forhastede indslag ingen forskel overhovedet, siger hun.

- Selvfølgelig bliver vi alle sammen bange, når bandekonflikten eskalerer. Derfor forsøger Venstres retsordfører nu at fremstå som en handlekraftig politiker. Men de her populistiske panikløsninger er det sidste, vi har brug for.

Der er brug for det lange, seje træk

Faktum er, at ingen af bandeproblemerne kan løses med et trylleslag. De kræver et langt, sejt træk.

- At komme banderne til livs kræver en stærk social indsats, der ikke blot er baseret på enkeltstående projektbevillinger, som lukker ned efter få år. Vi har brug for lokalbetjente, der kan samarbejde med skoler, forældre og gadeplansmedarbejdere. Vi har brug for, at de unge, der er tiltrukket og fascineret af bandemiljøet, får andre fællesskaber, der ikke er kriminelle miljøer, siger Pernille Skipper.

- Hvis vi ikke satser på de brede og langsigtede indsatser, behandler vi kun overfladiske symptomer. Så blive eneste "gevinst" ved Venstres forslag en dårligere trafikkontrol med risiko for, at vi atter får flere trafikdrab.

Tirsdag, 26. marts 2013 - 8:58