Venstre bør tage ansvar for ejendomsvurderingskaos

Venstre bør stoppe hykleriet og i stedet tage ansvar for de problemer, som de selv har været med til at skabe på ejendomsmarkedet.

Skatteordfører Frank Aaen udtaler:

- Fejlene i ejendomsvurderingerne eksploderede i de år, skatteministrene kom fra Venstre. De vidste, at vurderingerne var forkerte, men de gjorde intet for at rette fejlene, lod bare problemerne fortsætte. Derfor bør Venstre tage ansvar for, at hele systemet med ejendomsvurderingerne brød sammen. Det er hyklerisk, hvis de bare skyder skylden på den siddende regering.

- Vil Venstre ikke anerkende deres ansvar og hellere føre valgkamp på sagen og dermed skabe yderligere usikkerhed for boligejerne, så vil Enhedslisten gerne forhandle med regeringen om at finde en løsning, der giver ro til at udvikle et nyt system for ejendomsvurderinger.

- I de forhandlinger vil vi se på, hvordan vi kan takle det problem, at lejerne og andelsboligerne ikke idag er omfattet af den midlertidige rabat på skatten, som boligejerne får. Vi vil også se på, hvordan vi sikrer, at en fortsat rabat på ejendomsskatten tilgår de grupper, som er hårdest ramt af de forkerte vurderinger, nemlig dem med boliger med lav ejendomsværdi.

- Samtidig er det vores holdning, at udgifterne til en fortsættelse af rabat-ordningen skal hentes hjem et andet sted, for eksempel ved at den såkaldte bondegårdsregel ophæves, så de almindelige regler for ejendomsvurdering også skal omfatte boliger, der er knyttet til landbrugsejendomme.

Fredag, 12. september 2014 - 12:14

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg