Valget i Israel: Højrefløjen sejrede

Valget i Israel blev en klar sejr for højrefløjen. Sharons parti Kadima og de øvrige højrefløjs- og religiøse partier opnåede tilsammen 79 af de 120 pladser i det israelske parlament Knesset. Dermed er der lagt op til nye konfrontationer mellem Israel og Palæstina.

Kadima gik til valg på at opgive fjerntliggende bosættelser på Vestbredden for til gengæld at gennemføre en ensidig annektering af andre dele af Vestbredden. Det har været udlagt som en israelsk tilbagetrækning, men er i realiteten en krigserklæring over for palæstinenserne og det nye palæstinensiske selvstyre. For det palæstinensiske selvstyre skal opgive land uden at få noget igen.

Rune Lund, Enhedslistens udenrigsordfører udtaler:

– Valget i Israel var ikke et godt valg, hvis man støtter fred i Mellemøsten. Danmark må nu støtte de kræfter i Israel og i Palæstina som ønsker en fredelig løsning af konflikten. Efter vores opfattelse bygger en fredelig løsning på FN’s resolutioner 242 og 338 om bl.a. tilbagetrækning fra de besatte områder. Så Israel har nøglen til fred. Den er en fuldstændig tilbagetrækning fra hele Vestbredden.

– Hvis Israel gennemfører en ensidig annektering af store dele af Vestbredden, må vi fortælle dem klart og tydeligt, at det er den modsatte vej af en fredelig løsning på konflikten og så vil Danmark opfordre til internationale sanktioner mod Israel.

– Danmark og resten af verden må erkende et medansvar for at finde en varig løsning af konflikten. Vi opfordrer til at lægge pres på Israels kommende regering til at overholde FN’s resolutioner. Det er første skridt på vejen til en varig fred.

Onsdag, 29. marts 2006 - 0:00