Valget i Grønland giver håb

Enhedslisten ønsker grønlands folk tillykke med valget.

Partiet mener, at valget giver håb om og tro på, at landets befolkning nok skal klare den forestående opgave.

Grønlandsordfører Finn Sørensen siger:

- Der er grund til at ønske de grønlandske vælgere tillykke med valget. Resultatet var en klart signal om, at det nu må være slut lukkethed og pamperi. Politikerne skal samle sig om at løse landets problemer. Resultatet giver også håb om og tro på, at Grønland kan møde de store udfordringer med hensyn til at skabe arbejdspladser, uddannelse og øge ligheden i samfund, hvor uligheden ellers vokser med foruroligende hast.

- Valget er et særligt klart signal til Siumut. Selvom partiet knebent fastholdt positionen som det største parti, så gik de markant tilbage fra 42,8 % af stemmerne til 33,2 %. Når tilbagegangen ikke blev større, skyldes det uden tvivl den nye formand Kim Kielsen, der førte en sober valgkamp uden at falde i forgængeren Aleqa Hammonds populistiske grøft.

- De frafaldne siumutter gik ikke til Inuit Atagatigiit, selvom partiet og den nye formand Sara Olsvig førte en skarp valgkamp, der var meget ærlig om Grønlands vanskelige situation. Det fortjener hun og partiet stor ros for. Hun er også blevet belønnet med det bedste personlige valg. Men det afgørende er, at IA stadig er på banen som en af de helt afgørende politiske kræfter.

- Valgresultatet vil uden tvivl være til gavn for samarbejdet mellem Grønland og Danmark. Den nationalistiske Hans Enoksens Parti Naleraq fik ganske vist 11 % af stemmerne, men han får næppe lov til at dominere forholdet til rigsfællesskabet. Til gengæld må Danmark også levere. Den første opgave er at sikre, at vedligeholdelse af Thulebasen bliver på danske/grønlandske hænder, så Grønland ikke får et endnu større hul i statskassen end de nuværende 200 mio.

Lørdag, 29. november 2014 - 12:17