Valget af Juncker styrker modviljen mod EU

Det bedste ved valget af Juncker som kommissionsformand er, at det vil styrke modviljen mod EU.

Sådan lyder meldingen fra Enhedslisten.

Fungerende EU-ordfører for Per Clausen siger:

- Det bedste, man kan sige, om valget af Juncker er, at det vil øge modviljen mod EU i de europæiske befolkninger. Han har mere end nogen anden været arkitekten bag EU's nedskæringspolitik, som har medført social katastrofe i det sydlige Europa. Derudover er han notorisk EU-føderalist og har hele sit liv arbejdet for at fremme EU-staten.

- Juncker som kommissionsformand vil betyde mere af det samme: Mere magt til EU, mere nedskæringspolitik og mere EU-indblanding i vores velfærd. Uanset hvordan man vender og drejer resultatet af EU-valget, er det i hvert fald tydeligt, at befolkningen sagde fra over for sådan en udvikling.

- Jeg forventer derfor, at både Socialdemokraterne og SF i EU-parlamentet følger Rina Ronja Karis eksempel og stemmer imod Juncker.

Tirsdag, 15. juli 2014 - 11:13