Vækstpakken er uambitiøs

Regeringens vækstpakke kommer til at indeholde for få job og for lidt grønt, advarer finansordfører Frank Aaen.

De første brudstykker af en kommende vækstplan er lækket til Berlingske i dag. Her tegner sig en linje, hvor fradrag, sænket skat og forskellige former for kreditfaciliteter skal målrettes mindre virksomheder og iværksættere.

Vækstplanens metoder er forkerte

Enhedslisten er enig i, at der er behov for at sikre investeringer især i mindre virksomheder, der i dag har svært ved at skaffe finansiering via de almindelige banker. Men metoderne er afgørende.

- Vi vil gerne være med til at sikre kredit til iværksættere og til at skaffe finansiering til små virksomheder, der er ramt af bankernes manglende vilje til at låne penge ud, siger Frank Aaen.

- Men jeg er skeptisk over for de værktøjer, regeringen indtil videre har hevet op af kassen, tilføjer han med henvisning til planerne om fradrag og skattelettelser.

Vi er nødt til at tænke grønt

Alvorligt er det også, at der hverken er garanti for, at vækstplanen vil skabe arbejdspladser eller bidrage til den grønne omstilling, som er nødvendig for ruste Danmark til en fremtid med mere knappe ressourcer.

- Det eneste, der med sikkerhed vil komme ud af at sænke skatten og give fradrag for 500 millioner kr. om året, er, at virksomhederne kommer til at tjene flere penge. Om og i så fald hvordan de vil investere dem, aner vi intet om, siger Frank Aaen.

I stedet for at forlænge Dansk Vækstkapital foreslår han at poste penge i den grønne investeringsfond, som Enhedslisten udviklede sammen med regeringen under forhandlingerne om seneste finanslov.

- Dansk Vækstkapital bruger skattekroner til at garantere for investeringer gennem venturefonde, der investerer over hele Europa for at få meget høje afkast. Det skaber ikke job herhjemme. Og det hjælper ikke Danmark med at få kraft på den grønne omstilling, hvor fornuftige og rentable projekter i dag ikke bliver sat i gang, fordi afkastet er for lille for banker og investorer.