Uden Enhedslisten ingen grøn profil

Det er rigtigt, at regeringen har valgt en vis grøn prøfil - men kun med hjælp fra Enhedslisten og til dels SF.

En forsat grøn politik forudsætter derfor, at venstrefløjen bliver styrket.

Miljø- og energiordfører Per Clausen siger:

- Rasmus Helveg har ret i, at de blå partier vil gennemføre en række forandringer, som vil true miljøet, øge vores bidrag til den globale opvarmning og gøre os afhængig af import i vores energiforsyning.

- Desværre sløres Rasmus Helvegs budskab af den række af forlig, som regeringen har indgået med højrefløjen, og som alle har drevet Danmark i den forkerte retning i forhold til klima og miljø.

- Kun takket være Enhedslisten og (efter de kom ud af regeringen) SF er disse forlig med højrefløjen blevet fulgt op af nye aftaler, som har repareret på skaderne og dermed fastholdt kursen. Derfor kræver en grøn politik efter et valg, at venstrefløjen bliver styrket. Enhedslisten er det eneste parti, der konsekvent har afvist forslag, som har ført til forringelser af miljøet og svækket vores indsats for at begrænse den globale opvarmning.