Transitrum til hjemløse

Udenlandske hjemløse skal inden næste vinter sikres tag over hovedet, så de ikke risikerer at dø af kulde på gader og stræder. Samtidig skal de udenlandske hjemløse sikres hjælp til at vende tilbage til deres hjemland ved at danske myndigheder samarbejder med myndigheder og organisationer i hjemlandene. Det er det klare budskab i Enhedslistens forslag om etablering af et femårigt forsøgsprojekt med transitrum som førstebehandles i Folketingssalen i dag.

Den danske regering skal tage ansvar
Private organisationer forsøger i dag med akutte overnatningstilbud at hjælpe de udenlandske hjemløse i vintermånederne. Men ifølge Enhedslistens socialordfører Line Barfod må regeringen komme i arbejdstøjet nu og sikre transitrum og hjælp, inden det igen er bidende koldt derude:

-  Den grænseoverskridende hjemløshed er ikke blevet mindre af, at regeringen i de sidste 4-5 år har ignoreret problemet og forsøgt at løse det ved at sende politiet efter udsatte og hjemløse udlændinge. Vi har brug for en langsigtet og mere holdbar løsning, så problemerne ikke blot vender tilbage året efter eller flytter andre steder hen, siger Line Barfod.

Vigtigt skridt til at løse hjemløseproblemer
Ved at etablere transitrum kan Danmark gå forrest i kampen mod hjemløshed og fattigdom og på den måde blive rollemodel for andre lande mener Line. Hun ser det som et nødvendigt første skridt til at løse hjemløse- og fattigdomsproblematikken, som andre lande kan lære af og gøre efter.

Transitrummet skal som et af sine formål planlægge og medvirke ved den hjemløses hjemrejse og modtagelse i hjemlandets sociale system. Det nærmere indhold i tilbuddet skal være opsøgende arbejde, henvisning til transitrummet samt juridisk og socialfaglig rådgivning til de hjemløse.

Line Barfod gør opmærksom på, at transitrummet selvfølgelig er et frivilligt tilbud til de udenlandske hjemløse.

Hele forslaget kan læses her: http://www.ft.dk/samling/20101/beslutningsforslag/B106/som_fremsat.htm#dok

Fredag, 29. april 2011 - 11:48

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

Velfærdens helte 2o sek
Velfærdens helte 2o sek
Så mange var ordene
19. okt – Frederikshavn
Lad os gøre op med ordet robust.
19. okt – Aabenraa
Lad os gøre op med ordet robust.
19. okt – Aabenraa