Togfond frem for motorveje

Togfonden bør ikke være i fare for at blive realiseret - heller ikke selvom det kræver alternativ finansiering.

DR Nyheder bringer i dag en historie om manglende finansiering af togfonden pga. faldende oliepriser. Ifølge beregninger fra tænketanken Kraka skulle der angiveligt mangle 18 mia. kr., hvis de nuværende oliepriser holder.

Transportordfører Henning Hyllested siger:

- Det er rigtigt, at togfonden til en pris på 28 mia. kr. er hæftet op på en formodet merindtægt fra skærpet beskatning af Nordsøolien. Men allerede da vi indgik aftalen om Togfonden drøftede vi det scenarie, at indtægterne fra Nordsøolien måske blev mindre end forventet.

- Regeringen var fra starten indstillet på, at hvis det blev nødvendigt, så måtte pengene til Togfonden findes på de årlige finanslove. Pengene blev altså garanteret, og med god grund, for Togfonden giver et historisk – og tiltrængt – løft af jernbanen i Danmark.

- Reelt kommer Togfonden kun i fare ved et regeringsskifte. Derfor er det hykleri, når Venstre og Konservative bruger de faldende oliepriser som begrundelse for, at Togfonden ikke kan realiseres. For samtidig er de klar til at bevilge 30 mia.kr. til nye motorveje, herunder den berygtede Hærværksmotorvej gennem Jylland til 20 mia. kr.

- Styrkelse af den kollektive trafik eller af motorveje. Det er et spørgsmål om politisk prioritering.

Mandag, 19. januar 2015 - 10:22