Tale: Stop IS-overgreb i Nordirak

Af udenrigsordfører Christian Juhl

Situationen i Syrien og Nord-Irak udvikler sig foruroligende. IS – Islamisk Stat rykker frem mange steder.

På et halvt år har de opbygget et terror-regime. Deres militære enheder finansieres af oliesalg på det sorte marked og drives frem af en fanatisme, der ikke er set mange andre steder.

Der er ikke længere tale om primitive hære med slidte Kalasnikov-geværer, men om hær-enheder med meget moderne og avancerede våben.

Kurdiske enheder har taget kampen op mod IS-grupperne, men de er hårdt pressede.

Vi har i Enhedslisten haft kontakt til bl.a. de syriske kristne, og vi har for nylig haft besøg fra de syriske kurdere, der fortalte om forholdene i området. Vi har flere gange rejst sager overfor ministeren om den barske situation.

Danmark må være selvkritisk

Vi er som danskere nødt til at være selvkritiske. Vores regeringer har deltaget i aktiviteter både i Irak og Syrien – men ikke på den gode måde.

Situationen er en udløber af  Irak-krigen, hvor Danmark sammen med andre deltog i meningsløse kamphandlinger og forlod landet, før der var en bæredygtig regering. Det forhold og utilfredsheden med Maliki udnytter IS. Regeringen i Irak er lige nu ikke er i stand til at opretholde forhold, hvor landets forskellige etniske og religiøse grupper kan føle sig sikre. Befolkningen og især en række minoritetsgrupper, bla. yazdierne, bliver ofrene.

Situationen er også en udløber af, at det ikke er lykkedes at skabe fred i Syrien. Vestlandene har to gange mistet mulighederne for fredsforhandlinger, fordi de har afvist, at Assad og Iran sad med ved bordet.

Humanitær tragedie på Sinjar-bjerget

Krigen i Syrien har nu udviklet sig sådan, at de to væsentlige modparter er Assad og IS – og befolkningerne er ofre for den krig, som skulle være stoppet for længe siden.

Hvor IS rykker frem halshugger og korsfæster de politiske modstandere. Konvertér til islam eller dø, er deres budskab. Naturligvis flygter mange, heriblandt kristne og yazdierne.

Det er ikke første gang, yazidierne et udsat for forfølgelse. I 2007 blev 800 dræbt i et angreb fra en islamisk gruppe. Mere end 200.000 yazidier er lige nu på flugt i Nordirak.

En humanitær tragedie udspiller sig i Sinjar, siger FNs øverste repræsentant i Irak. Her har 40.000 søgt tilflugt ifølge UNICEF. Nogle kilder siger endnu flere. Flygtningene er spærret inde af IS, og flere er omkommet af mangel på vand og mad. De frygter et angreb fra IS.

Vi må i fællesskab afværge katastrofen

En sådan katastrofe skal efter Enhedslistens mening forhindres. Der er stærkt brug for international hjælp.

FNs sikkerhedsråd skal gribe ind straks. Både med humanitær hjælp – men også med hjælp til, at yezdierne og andre truede minoriteter kan komme i sikkerhed. Jeg har derfor i formiddags bedt udenrigsministeren tage kontakt til FN for at rejse disse krav.

Det er desuden vigtigt at rejse krav til Golfstaterne om, at de skal stoppe deres støtte til IS, og til Tyrkiet om at skærpe grænsekontrollen, så ekstreme islamister ikke kan komme ind og ud af Irak og Syrien.

Vi forstår i Enhedslisten jeres store frygt for, hvad der kan ske jeres landsmænd. Og vores tanker er med jer i disse forfærdelige timer. Jeg håber, at vi med fælles indsats kan afværge en katastrofe.

Talen blev afholdt under demonstration på Christiansborg Slotsplads den 8. august 2014.

Fredag, 8. august 2014 - 14:01