Sylt ikke dagpengeproblemet

Ved at nedsætte endnu en dagpengekommission planter beskæftigelsesministeret problemet i en syltekrukke, advarer Johanne Schmidt-Nielsen.

Mette Frederiksen har netop præsenteret professor Nina Smith som formand for en kommissionen, der skal komme forslag til "et nyt og mere tidssvarende dagpengesystem".

Forslagene skal fremlægges i 2016 - og de må hverken indebære højere strukturel ledighed, lavere strukturel beskæftigelse eller svække de strukturelle offentlige finanser. Oversat fra skrivebordssprog betyder det, at fx en længere dagpengeperiode er udelukket.

Ansvarsforflygtigelse af værste skuffe

Det får politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen til at kritisere regeringen for reelt at plante problemet med de mange danskere, der falder helt ud af dagpengesystemet, i en syltekrukke.

- Vi står med er helt akut problem, hvor tusinder af mennesker mister deres dagpenge hvert eneste år. Sidste år var det 34.000 mennesker. Hvorfor dog vente flere år, før vi løser det?

- Det er uforståeligt, at regeringen vil lægge dagpengeproblemerne i en syltekrukke ind til 2016. På den måde skyder de behændigt problemet helt hen i næste folketingsperiode. Det er ansvarsforflygtigelse af værste skuffe.

Vi slækker ikke presset på regeringen

Lige så slemt er det, at kommissionen er bundet så meget på hænder og fødder, at den i praksis må foreslå mere af den samme uvirksomme medicin som hidtil.

- Jeg er stærkt bekymret over, at også den nye kommission skal bygge på en økonomisk filosofi om, at hvis bare man forringer vilkårene for de arbejdsløse, så opstår der pludselig en masse job. For dagpengereformen har jo med al tydelighed vist, at sådan hænger det ikke sammen, påpeger Johanne Schmidt-Nielsen.

- Løkke, Vestager, Thulesen-Dahl og hele koret af økonomer tog fejl, dengang de mente, at kun op til 4.000 ville miste dagpengeretten. Katastrofen er langt større og akut. Derfor har vi bestemt ikke tænkt os at slække presset på regeringen for en løsning, blot fordi de har nedsat en kommission.

Fredag, 27. juni 2014 - 13:54