Store DR-besparelser forhindret

Medieforliget er ikke optimalt, men enhedslisten har formået at forhindre stor DR-besparelser.

De øvrige partier i forligskredsen ønskede erhvervslicensen afskaffet, hvilket uden Enhedslistens indsats ville have betydet, at der blev 90 mio. kr. mindre til public service fordelt på 80 mio. mindre til DR og 10 mio. mindre til TV2 Regioner.

Alternative midler fundet

Under forhandlingerne om et nyt medieforlig har Enhedslisten kæmpet målrettet for at finde penge til at kompensere for afskaffelsen af erhvervslicensen. Det er lykkedes, fortæller medieordfører Jørgen Arbo-Bæhr:

- Den øvrige forligskreds havde ellers accepteret enorme besparelser på især DR. Men på foranledning af Enhedslisten lykkedes det i sidste time forligskredsen at finde midler, som delvist kompenserer for besparelserne.

Public service er afgørende for fællesskabet

For Enhedslisten er en public service-medieinstitution som DR afgørende for vores fællesskab og demokrati.

- Derfor har vi arbejdet benhårdt for at forhindre de besparelser, som lå bordet og ville have medført fyringsrunder, flere genudsendelser og færre egenproduktioner, siger Jørgen Arbo-Bæhr.

- Medieforliget er ikke optimalt - vi havde gerne set en mere retfærdig indretning af licenssystemet med fx rabat til unge - men jeg er glad for, at vi har skånet DR. Samtidig øger vi medietilgængeligheden for mennesker med handikap, og vi giver museer og andre kulturinstitutioner billigere og enklere adgang til DR's arkiv. Det et udmærket.

Torsdag, 26. juni 2014 - 10:15

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg