Stop for privatiseringer og udliciteringer som fører til dødsfald

- Gang på gang har de ansatte rengøringsmedarbejdere på hospitalerne påpeget at det opskruede tempo, som er en følge af forsøgene på at spare penge ved privatiseringer og udliciteringer rengøringen på hospitalerne. Nu viser konsekvenserne sig i form af dødsfald. på sygehusene på grund af dårlig rengøring. Det er på tide, at vi sætter en stopper for yderligere udliciteringer og privatiseringer, udtaler Per Clausen, sundhedsordfører for Enhedslisten.

- Udlicitering og privatisering har ikke kun ført til øget arbejdspres, nedslidning af personalet og dårligere rengøring. Den betyder også, at rengøringsarbejdet løsrives fra den øvrige drift af sygehusene og opfattes som en udgift, der skal holdes nede i stedet for en integreret del af driften, fortsætter Per Clausen.

- Enhedslisten vil nu stille et forslag i folketinget om, at vi skal gøre som i Skotland, hvor man har besluttet at rulle privatiseringerne på sygehusene tilbage. Hvis der ikke umiddelbart kan blive flertal for dette, vil vi foreslå, at der gennemføres en uafhængig analyse af konsekvenserne af udliciteringer og privatiseringer. Vi er sikre på, at en sådan analyse vil føre til, at der efter næste valg vil være et flertal for at rulle disse privatiseringer tilbage, slutter Per Clausen.

Yderligere kommentarer:

Per Clausen