Stop investeringen i klyngebomber og atomvåben

Det er helt uacceptabelt, at flere store indeksfonde har sat penge i klyngevåbenfabrikanter som General Dynamics og atomvåbenproducenter som Lockheed Martin og United Technologies.

Investeringerne fremgår af Finans.dk

Udviklingsordfører Christian Juhl siger:

- Investeringsforeninger og pensionskasser skal overholde internationale konventioner og retningslinjer for ansvarlige investeringer og give deres kunder klar besked om, hvordan de sikrer, at de investerer etisk forsvarligt.

- Danskerne skal ikke vælge mellem etik og afkast. De enkelte forbrugere har ikke en chance for selv at gennemskue de forskellige ordninger. Og det koster ikke mange kroner at sortere de værste virksomheder fra. Det skal være en pligt for danske investeringsforeninger at garantere, at der foretages screeninger i alle indeksafdelinger, og det samme bør de banker sikre, der tilbyder kunderne ETF'er.

- Jeg har derfor bedt handels- og udviklingsministeren fremlægge forslag til, hvordan vi kan sikre, at der sker en alvorlig opstramning på dette område. Også hvis løsningen må blive et direkte forbud mod den slags investeringer.

Mandag, 23. februar 2015 - 16:05