Stop for besættelsen

Johanne Schmidt-Nielsens tale ved Gaza-demonstration, mandag d. 11. august 2014:

Det er i en meget sørgelig anledning, at vi står her. En anledning, der er så sørgelig, at det næsten ikke er til at holde ud, at tænke på. Jeg tror de fleste af os har det sådan, at når vi ser billederne i TV, og på facebook og i aviserne, så får vi lyst til at slå blikket ned. At kigge væk. For det, der foregår, det er ubærligt.

Men kære venner: Hvor er det dog godt, at vi er så mange mennesker, der ikke kigger væk. Og at der ikke bare i Danmark, men i hele verden, trods alt er tusindvis af mennesker, der råber op. Der siger fra.

De uskyldige mennesker, der hver eneste dag mister deres liv, må ikke blive glemt.
Vi vil ikke acceptere, at det bliver hverdag, at børn bliver bombet.
De systematiske overgreb på det palæstinensiske folk må og skal stoppe.

Besøg på Vestbredden

I april måned besøgte jeg og en håndfuld danske politikere Vestbredden sammen med Folkekirkens Nødhjælp.

Vi besøgte gader, der lå øde, fordi israelske soldater havde chikaneret de palæstinensiske familier så groft, at de til sidst havde givet op og var flyttet fra de huse hvor de havde levet hele deres liv. Hvor deres forældre og bedsteforældre havde levet hele deres liv.

Vi så palæstinensiske huse, der var revet ned, fordi den israelske stat mente, at de byggematerialer der var brugt, kunne bruges som våben.

Vi besøgte palæstinensiske familier i ørkenen, der manglede vand til både dem selv, deres børn og deres dyr. Samtidig med at der lå bosættelser få hundrede meter derfra, hvor ekstremistiske bosættere svømmede rundt i swimmingpools.

Undertrykkelsen af det palæstinensiske folk er ikke bare noget, der foregår lige nu, hvor der kastes bomber – og hvor murbrokker og ødelagte skoler kommer i tv. Undertrykkelsen har foregået i årevis. Hver eneste dag. Hver eneste time. Hvert eneste minut.

Hamas raketter skal klart fordømmes. Men raketterne gør det ikke legitimt at bombe hospitaler og skoler og at slå hundredvis af mennesker ihjel. De gør det ikke legitimt at holde en civilbefolkning på næsten to millioner mennesker fanget uden flugtmuligheder.

Derfor bør budskabet til den israelske regering også være klokkeklart: Det er jer, der sidder med nøglen til freden.

Bryd blokaden af Gaza.
Efterlev international lov.
Fjern de ulovlig bosættelser.
Riv muren ned.
Og forlad de besatte områder.

En tidligere soldat

På den rejse jeg og andre var på i Palæstina og Israel, var der mange mennesker, der gjorde indtryk. En af dem var en tidligere israelsk soldat. Nogle af jer har måske set ham i Deadline her for nylig. Han hedder Yehuda og har været med til at danne organisationen Breaking the Silence. Han og mange andre tidligere israelske soldater har viet deres liv til at sætte undertrykkelsen af det palæstinensiske folk på dagsordenen.

Når man går en tur gennem byen Hebron med Yehadu, så stopper bilerne op, og de bosættere, der sidder i dem, råber skælsord efter ham. Kalder ham forræder. Mennesker han har kendt hele sit liv, nægter at hilse på ham. Alligevel bliver han ved. Han giver ikke op.

Da han blev interviewet til Deadline her i Danmark forleden blev han spurgt, om ikke besættelsen var nødvendig for at forsvare Israels sikkerhed. Han svarede:

”Jeg er ikke enig i, at en langvarig besættelse af millioner af mennesker, der fratager dem deres rettigheder og værdighed, er en gangbar mulighed.” Og han fortsatte: ”Det eneste, der virker, er en løsning, der tillader begge parter at leve med værdighed. ” (citat slut). Og han tilføjede, at forudsætningen for fred og værdighed er, at besættelsen opfører.

Det er mennesker som Yehuda, der gør, at jeg tror på fred. Og Yehuda har ret. Forudsætningen for freden er, at besættelsen ophører.

Skillelinjen går ikke mellem jøder og muslimer

Yehudas historie og liv sætter en stor fed streg under, at det her ikke er et spørgsmål om at være for eller imod det israelske folk. Tværtimod. Vi skal hele tiden huske – også i vores hjemlige debat – at det er den israelske stat og dens umenneskelige handlinger, der skal kritiseres.

Til dem, der taler eller skriver grimt om jøder eller om hele den israelske befolkning, vil jeg gerne sige: I gør jer skyldige i præcis det samme som den israelske stat. Nemlig at hetze et helt folk. Hold op med det!

Det er i begge folks interesse at få skabt en retfærdig fred. Det er i begge folks interesse at kunne leve trygt. Både palæstinensiske og israelske børn har krav på at kunne vokse op uden frygt.

Skillelinjen går ikke mellem jøder på den ene side og muslimer på den anden. Den går ikke mellem israelere på den ene side og palæstinensere på den anden. Skillelinjen går mellem alle os, der sætter menneskelighed, værdighed og fred først – og dem, der ikke gør.

Til EU’s ledere og til den danske regering

Til EU’s ledere og til den danske regering vil jeg gerne sige: I siger, at I fordømmer Israels overgreb. I siger det godt nok ikke særlig højt. Og nogle gange siger I det også ret utydeligt. Men I har dog sagt det. Det er godt.

Vis os nu, at I tør sætte handling bag ordene. Drop den handelsaftale, der er indgået mellem Israel og EU, så længe Israel krænker menneskerettighederne. Det er en aftale, der er ekstremt fordelagtig for Israel.

Det internationale samfund har magt og styrke til at lægge et voldsomt pres på den israelske regering. Og husk, Martin Lidegaard, Helle Thorning, Angela Merkel og alle I andre statsledere i EU: At undlade at handle er også at handle. Kom nu, sæt handling bag jeres ord.

Kære venner

Kære venner. Som afslutning vil jeg sige: Den israelske soldat Yehuda har valgt at bruge sit liv på at sige fra. Han har valgt ikke at give op. Vi der står her – og alle de, der er med os i ånden – giver heller ikke op. Vi bliver ved. For vi kan ikke være andet bekendt. Og vi vil ikke være andet bekendt.

Vi insisterer på en verden, hvor menneskeliv respekteres. Vi insisterer på en verden, hvor undertrykkelse, besættelse og overgreb aldrig bliver hverdag.

Vi slår ikke blikket ned. Vi kigger ikke bort. Vi bliver ved.

Tak for ordet.

Det talte ord gælder.