Slip ikke kæden, Harald!

Enhedslisten støtter Byggefagenes Samvirke, der har indkaldt til demonstration foran LO-Huset tirsdag d. 13. januar kl. 07.30.

Formålet med demonstrationen er at få LO's ledelse til at holde fast i kravet om kædeansvar og afvise det forslag, som CO-DI er kommet med.

Finn Sørensen, ordfører for indsats for social dumping, siger:

- Jeg er enig med byggefagenes fagforeninger i kritikken af den model, som CO-Industri og Dansk Industri foreslår. Det har intet med kædeansvar at gøre, og den får ikke nogen som helst effekt i kampen mod social dumping. Ordningen omfatter kun udenlandske arbejdere ansat i udenlandske virksomheder, der leverer tjenesteydelser her i landet. Den omfatter ikke de mange danske virksomheder, der ansætter udenlandske arbejdere til slavelønninger.

- Det er svært at opfatte CO-DI forslaget som andet end en afværgemanøvre. Det skal lukke munden på de fagforeninger, der med stigende styrke kræver lovgivning om kædeansvar. Hvis LO's ledelse godkender aftalen med DA, bliver det bare en bekvem undskyldning for regeringen til at afvise kravet med henvisning til, at nu er arbejdsmarkedets parter jo enige. Sådan blev det også brugt under finanslovsforhandlingerne.

- Enhedslisten vil fortsat støtte kravet om et lovfæstet kædeansvar. Vi fremsætter om kort tid selv et forslag herom. Et lovfæstet kædeansvar skal omfatte alle hovedentreprenører og hovedleverandører, således at de kan gøres ansvarlige for løn, skat, moms, sociale bidrag og bodsbeløb hele vejen ned igennem kæden af underleverandører. Det er det mest effektive middel til at skille fårene fra bukkene på det danske arbejdsmarked, og vi skal bruge de redskaber, der virker!

Mandag, 12. januar 2015 - 12:48