Skuffende konklusion om whistleblowerordninger

Det er skuffende, at udvalget om offentligt ansattes ytringsfrihed nu er nået frem til, at der ikke skal lovgives om whistleblowerordninger.

Udvalgets skriver i sin betænkning, at der ikke er brug for at sikre offentligt ansattes ytringsfrihed ved lov, og det har justitsministeren tænkt sig at rette sig efter.

Retsordfører Pernille Skipper siger:

- Der er ingen tvivl om, at offentligt ansattes ytringsfrihed er presset. Med den nye offentlighedslov, som partierne S, R, SF, V og K står bag, er der i høj grad brug for en anden kanal, hvis magtmisbrug i den offentlige forvaltning skal afsløres.

- Det er skuffende, at udvalget ikke vil lovgive om whistleblowerordninger, og det er skuffende, at justitsministeren med sine udtalelser til Berlingske på forhånd synes at have lagt sig fast på at følge udvalgets anbefalinger.

- Regeringspartierne lagde i regeringsgrundlaget i 2011 op til en sikring af offentligt ansattes ytringsfrihed, og de var i 2009 medforslagsstillere af et beslutningsforslag om whistleblowerordninger. Men S og R har åbenbart én holdning til spørgsmålet, når de er i opposition, og en ganske anden, når de er i regering.

Fredag, 10. april 2015 - 10:56