Skattelettelser betalt af velfærd

Vækstplanen byder på skattelettelser betalt af velfærden og vil ikke skabe flere job, lyder dommen fra Enhedslistens politiske ordfører.

Johanne Schmidt-Nielsen udtaler om vækstplanen:

- Jeg ved efterhånden ikke, hvad jeg skal sige. Vi har en regering, som gik til valg på velfærd frem for skattelettelser. Men nu tager regeringen penge, som skulle have været brugt på vores børnehaver, plejehjem og sygehuse, og bruger dem i stedet på skattelettelser til aktionærerne i de store virksomheder. Det her er løftebruddet over dem alle.

- Vi vil alle sammen mærke konsekvenserne af denne her aftale. Det er en overførsel af mange milliarder fra velfærden til de store virksomheder. Det betyder færre pædagoger i vores børns vuggestuer og færre besøg til vores bedsteforældre på plejehjemmene. Alt sammen for at give lettelser til virksomheder, som i forvejen har store overskud.

- Denne her aftale er ikke en job-skaber. Det er en jobdræber. Når man tager penge, som skulle have været brugt på velfærd, og i stedet bruger dem på lettelser af selskabsskat, så koster det tusindvis af job. Selskabsskattelettelser er én af de dyreste måder at skabe job på.

- Jeg fatter simpelthen ikke, hvordan en socialdemokratisk ledet regering kan finde på at indgå sådan en aftale. Det giver efterhånden ikke mening at tale om en regering og en opposition. Der er vel nærmere tale om de forenede liberalistiske partier.

Onsdag, 24. april 2013 - 14:46

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg

[email protected]sten.dk