SF vil lukke studiepladser

Det er skandaløst, at SF dropper sin kritik af regeringens dimensioneringsplan. SF har et direkte medansvar for, at en række studier vil blive nedlagt og tusindvis af studiepladser skåret væk.

SF og de borgerlige partier havde oprindeligt hasteindkaldt uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen angående de 3.500 studiepladser, hun ville skære væk.

SF og de borgerlige havde flertal for en anden model, der skar lidt færre, men stadig 3.000 pladser væk i relation til beskæftigelsen. Men sent i går trak SF sin støtte og Venstre aflyste forespørgslen.

Trist slingrekurs hos SF

Uddannelsesordfører Rosa Lund er målløs over SF’s slingrekurs.

- Jeg kan slet ikke forstå, at SF pludselig ændrer holdning og accepterer ministerens dimensioneringsmodel, siger hun.

- Godt nok har SF hele tiden været indstillet på at dimensionere – men de har trods alt ønsket at fjerne færre studiepladser end regeringen. Derfor er jeg ærlig talt ret målløs over deres slingrekurs.

Studiepladser skal ikke dikteres fra et ministerskrivebord

Rosa Lund understreger, at dimensionering under alle omstændigheder er en rigtig dårlig idé, uanset modellen.

- I Enhedslisten er vi imod både ministerens dimensioneringsplan og den, SF og de borgerlige havde fremført, fordi begge planer lukker over 3.000 studiepladser. Men vi er ikke inviteret med i universitetsforliget, så vi har ikke mulighed for at stoppe dimensioneringen. Det havde SF til gengæld som aftalepartner, og derfor er det mere end trist, at partiet ikke lytter til de mange vigtige indspark fra universiteterne, fra eksperter og fra de studerendes organisationer, siger hun.

- Det er simpelthen hul i hovedet at lade en minister sidde og fra sit skrivebord og bestemme antal  studiepladser ud fra en eller anden naiv spådom om, hvilke jobs der er brug for i fremtiden. Vi ville gerne have diskuteret situationen med de andre partier til forespørgslen i dag, så det er virkelig ærgerligt, at SF har fået kolde fødder og dermed lukket debatten.

Onsdag, 10. december 2014 - 13:19