Sejr i PET-sag

Regeringen har besluttet at imødekomme Enhedslistens ønske om en uvildig undersøgelse i sagen om PETs destruerede sagsmapper.

Helt konkret skal en universitetsjurist nu undersøge, hvorfor Politiets Efterretningstjeneste slettede sagsmapperne på flere ministre i perioden fra 1989 til 1998.

Oplysninger skal frem i lyset
Det er en vigtig sejr, mener retsordfører Pernille Skipper.

- Når man lader påstandene stå, men sletter det bagvedliggende materiale, kan man jo komme til at mistænke, at PET har noget at skjule. For eksempel ulovlige registreringer eller ulovlig brug af agenter, påpeger hun.

- Derfor er vigtigt for Enhedslisten, at alt omkring de makulerede sager kommer frem i lyset, så vi kan være helt sikre på, at vi ved alt omkring et eventuelt lovbrud fra vores efterretningstjenestes side.

Fælles beslutning
Enhedslisten var parat til om nødvendigt at bringe regeringen i mindretal, hvis en undersøgelse kun kunne vedtages via et alternativt flertal uden om S, SF og RV.

Den fælles aftale mellem regeringen og Enhedslisten betyder nu, at det ikke bliver aktuelt i denne omgang.

- Det er vigtigt for regeringen, at der er en høj grad af tillid til vores efterretningstjenester, og at der ikke er et grundlag for mytedannelser. Derfor har vi sammen med Enhedslisten truffet beslutning om at undersøge, hvilke retningslinjer der gjaldt for PETs makuleringer, udtalte justitsminister Morten Bødskov til Berlingske.

Pernille Skipper nøjedes med at konstatere, at sagen er endt på bedste manér:

- Vi har fået vores vilje, og det er vi rigtig glade for.

Mandag, 16. april 2012 - 21:18