Sæt ind mod matchfixing

Matchfixing er et voksende problem internationalt, men efterhånden er det også kommet til Danmark. Hvis vi skal undgå nye sager, kræver det en målrettet indsats, mener idrætsordfører Jørgen Arbo-Bæhr.

Han foreslår konkret, at der oprettes en hotline, hvor man kan henvende sig anonymt ved mistanker om matchfixing.

Jørgen Arbo-Bæhr udtaler:

- Vi er nødt til at tage problemet med matchfixing mere alvorligt, også fra politisk hold. Det handler jo både om, at sporten bliver undergravet, og at tilliden smuldrer blandt dem, der spiller på resultaterne.

- Der er brug for en organiseret indsats, hvor idrættens organisationer og politiet samarbejder for at afdække spørgsmålet.

- Jeg vil foreslå såvel kulturministeren som justitsministeren, at de tager initiativ til en hotline, hvor man kan anmelde mistanker om matchfixing. Det skal følges op gennem et samarbejde mellem politiet og den relevante idrætsorganisation. Samtidigt vil jeg også foreslå, at politiet laver en landsdækkende specialenhed, som kan tage sig af sagerne om matchfixing.

Tirsdag, 8. januar 2013 - 10:21

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg