Ros til regeringen for at fast på renere miljø

Luftforurening skal prioriteres meget højt, for det er et stort problem for folkesundheden.

Derfor er det vigtigt at fastholde reduktion af udledning af ammoniak og styrke indsatsen mod farlige partikler

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Luftforurening er et meget stort problem både for miljøet og for folkesundheden. Derfor ville det have været uforsvarligt, hvis regeringen havde bøjet sig for landbrugets og højrefløjens krav om at lempe kravene til reduktion af landbrugets ammoniakforurening. Det gjorde den heldigvis ikke – og her har den vores fulde støtte.

- Vi er også enige med regeringen i, at det er meget vigtigt at få sat ind over for partikelforurening. Partikler er den mest sundhedsskadelige luftforurening, og her har regeringen svigtet ind til nu. Så vi er meget tilfredse med, at regeringen her afgiver et løfte om, at man vil tage nye initiativer i fremtiden.

- Desværre er det meget uklart, hvor store ambitioner regeringen har på den lange bane. Jeg frygter, at hensynet til kortsigtede erhvervsinteresser kan komme til at blokere for en plan for en effektiv og markant indsats for at reducere luftforureningen frem til 2030.

Torsdag, 26. marts 2015 - 9:23