Rina Ronja Kari valgt til EU-parlamentet

Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU har fået en plads i EU parlamentet. Det er gode nyheder. Desværre blev det et ja til patentdomstolen.

- Jeg er rigtig glad for at folkebevægelsens valg. Og glad for at Danmark fortsat har et mandat i den venstreorienterede gruppe i parlamentet, siger Johanne Schmidt-Nielsen, politisk ordfører for Enhedslisten.

- I Enhedslisten har vi jo valgt ikke at stille op selv, men at pege på Folkebevægelsen. Det er vigtigt at få valgt en politiker, som vil arbejde for at trække EU i en mere solidarisk retning. Som konsekvent vil stå på forbrugerne, miljøet og lønmodtagernes side overfor de store virksomheder og deres lobbyorganisationer.

Rina: Tak til aktivisterne

Rina Ronja Kari sagde i sin tale til valgfesten på Søpavillonen i København:
Vi beholder vores mandat i Europpaparlamentet og går endda en smule frem. I en valgkamp, hvor der har været trængsel ved håndvasken og alle pludselig er blevet EU-skeptikere, så er det et rigtig godt valg. Jeg er stolt af den valgkamp, vi har ført sammen i Folkebevægelsen.
Tak til alle jer der har revet hele og halve uger ud af kalenderen for at slås for Folkebevægelsen mod EU. Uden jer var der ingen vagthund. Uden jer var der ingen til at råbe op. Uden jer var der ingen til at give EU modstand, når det virkelig gælder.

- Men tre-fire ugers valgkamp kan ikke ændre fem års virkelighed. Meget af det partierne har markeret sig på de seneste uger, har de for længst fraskrevet sig muligheden for at gøre noget ved.

- Vi har også set EU-kandidater love én ting, mens partiet har stemt direkte modsat i Folketinget. Og vi har set dem love ting, de har stemt imod i parlamentet.

- Derfor hviler der mere end nogensinde et stort ansvar på Folkebevægelsen mod EU. Vi skal minde politikerne – og vælgerne – om alt det der blev sagt i den her valgkamp. Og vi skal råbe op, når de om lidt vil løbe fra det hele igen.

Til lyden af  massive klapsalver, sluttede Rina talen med ordene:

Nu synes jeg, det er tid til en kold øl. Vi har nået det mål, vi satte os for da vi gik ind i parlamentsvalgkampen. Vi har bevaret vores mandat og vi er gået frem. Det kan vi kun være stolte over.

Desværre ja til patentdomstolen

Folkeafstemningen om tilslutning til EU´s patentdomstol endte med at blive et ja. Pernille Skipper, retsordfører for Enhedslisten siger:

- Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, vi har kæmpet en hård kamp for et nej til patentdomstolen. Men selv om vi måske har tabt slaget, har vi ikke tabt kampen. Det er trods alt lykkedes at få diskussionen om problematiske patenter på liv, natur og software på dagsorden. Spørgsmålet om et patentsystem i hastig udvidelse er blevet en del af debatten, og det skal vi selvfølgelig bruge til at forsøge at ændre på det.

- Nu er det vigtigt at vi fremad holder ja-partierne op på deres løfter om at der ikke ville komme kontroversielle patenter og pres på små virksomheder. Det skal vi holde dem op på.
Søndag, 25. maj 2014 - 22:29