Retfærdigt dagpengesystem nu

Enhedslisten kræver atter handling fra regeringen, efter nye tal fra A-kassernes Samvirke viser, at 16.748 mennesker faldt ud af dagpengesystemet sidste år.

Dermed har hele 50.648 personer mistet retten til dagpenge de seneste to år. Det er langt flere end de 2000-4000 personer, partierne bag dagpengereformen forudså.

De nye tal fra a-kassernes brancheforening er et tydeligt bevis på, at dagpengesystemet ikke fungerer. Og problemet er et vedvarende, mener politisk ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen.

Ikke bare indfasningsproblemer

- Det her viser jo, at der ikke tale om indfasningsproblemer. Dagpengeproblemet er permanent og kræver en permanent løsning. For ideen om, at folk kommer i job, hvis bare man tager pengene fra dem, den har simpelthen ikke noget med virkeligheden at gøre, siger hun.

Enhedslisten kræver, at regeringen handler hurtigere og præsenterer nogle holdbare løsninger.

- Dagpengekommissionen er en syltekrukke, og den kan vi simpelthen ikke vente på længere. Det er på tide, der kommer løsninger på bordet, udtaler den politiske ordfører.

Drop dumstædigheden

Indtil videre har regeringen kun lavet lappeløsninger på den katastrofale dagpengereform. Det mener Johanne Schmidt Nielsen, ikke er godt nok.

- Hverken Socialdemokraterne eller de radikale kan være bekendt at sylte det her åbenlyse problem. Morten Østergaard må droppe dumstædigheden og trække i arbejdstøjet.

Enhedslisten har tidligere foreslået, at man forlænger dagpengeperioden og forkorter genoptjeningsperioden. Dagens tal viser tydeligt, at der er brug for den slags permanente løsninger. Enhedslisten vil derfor fortsat arbejde for et dagpengesystem, som skaber tryghed for alle og forbedrer vilkårene for de tusindvis af danskere, der bliver ramt af arbejdsløshed.

Fredag, 13. februar 2015 - 13:34

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg