Regeringens dagpengesvar blæser i vinden

Såvel Socialdemokraterne som De Radikale væver i offentligheden omkring dagpengeproblemet.

Radikales leder Morten Østergaard slår til lyd for en bred aftale om dagpengene og henviser til efterlønsreformen. Socialdemokraternes gruppeformand Leif Lahn kommenterer dette med: ”Jeg stiller ingen betingelser, men det bedste er at den bliver bred”. (Jyllandsposten 7.12.)

Arbejdsmarkedsordfører Christian Juhl siger:

- Indtil nu har vi kun fået snik-snak fra både De Radikale og Socialdemokraterne, når vi spørger til indholdet af en dagpengereform. Deres politik blæser i vinden.

- Om et forlig skal være bredt eller smalt afhænger helt af, hvad indholdet er. Efterlønsreformen er et rigtig dårligt eksempel. Her lagde regeringspartierne sammen med de øvrige borgerlige partier stemmer til i en ødelæggelse af en god ordning – direkte i strid med både Socialdemokraternes og SF's valgløfter.

Hvis Socialdemokraterne og Radikale vil tage hensyn til arbejdsløses behov for et solidt og trygt dagpengesystem, må de gøre sig fri af de borgerliges forringelser og tage udgangspunkt i fagforeningernes krav til et nyt dagpengesystem. De borgerliges holdning til arbejdsløse kender vi jo. De forsøger igen og igen at mistænkeliggøre arbejdsløse gennem kampagnen om, at det ikke kan betale sig at arbejde. Deres politik betød i 2010 en halvering af dagpengeperioden og en fordobling af genoptjeningsperioden.

- Der er behov for et dagpengesystem, der sikrer arbejdsløse, som uden egen skyld har mistet deres arbejde. Enhedslisten foreslår bl.a. en halvering af optjeningskravet, at timer i praktik, uddannelse og løntilskudsjob tæller med ved genoptjening, en bedre adgang til uddannelse på dagpenge, og at dagpengenes størrelse følger bedre med lønudviklingen.

Søndag, 7. december 2014 - 13:53