Regeringen skal tilbage på sporet

Før Enhedslisten tager stilling til, hvilke krav regeringen skal mødes med i de kommende finanslovsforhandlinger, vil partiet bruge de kommende måneder på dialog med vælgere, organisationer og fagforeninger.

Dialog med befolkningen er en forudsætning for, at regeringen kan trækkes tilbage på rette kurs og genvinde danskernes tillid, mener Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

- Regeringen har ikke bare en tillidskrise med Enhedslisten. Den har en tillidskrise med befolkningen og med de vælgere, der bragte den til magten. Derfor synes vi, at det er vigtigt at få talt med og lyttet til alle de mange mennesker, som havde forhåbninger til den nye regering, men som er blevet skuffet, forklarer Johanne Schmidt-Nielsen.

I den seneste tid har pressen spekuleret i, hvorvidt Enhedslisten vil vælte regeringen, og om hvilke krav partiet vil rejse ved finansloven. Men regeringens problemer er både dybere og bredere end relationen til Enhedslisten, understreger Johanne Schmidt-Nielsen.

- Derfor vil vi bruge de næste par måneder til at komme i dialog. Både med borgere, og med f.eks. de mange lokale fagforeninger, som var aktive i arbejdet for at få en ny regering.

Folkehøring og lyttemøder

I løbet af august vil Enhedslisten afholde fem store lyttermøder – ét i hver region. Møderne, som alle lokale fagforeninger og bevægelser inviteres til, indledes med et kort oplæg fra folketingsgruppen. Efterfølgende vil der afholdes lyttemøder, hvor borgere og organisationer kan komme med forslag til, hvilke krav Enhedslisten skal stille ved de kommende finanslovsforhandlinger.

I slutningen af august arrangerer Enhedslisten en folkehøring over en weekend, hvor partiets næsten 100 afdelinger vil gå på gaden i alle de byer, vi har afdelinger i, og stiller en bod op på det lokale torv. Her vil partiets lokale aktive gå i dialog med ganske almindelige mennesker, som også opfordres til at notere deres vigtigste spørgsmål og krav til finansloven.

- På baggrund af den dialog, vil vi frem mod finanslovsforhandlingerne tage beslutninger om, hvilke krav der skal rejses, og hvordan vi får ryddet op efter de ulykker, som regeringen har gennemført sammen med højrefløjen. Vi har ikke svarene alene, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Mandag, 9. juli 2012 - 16:04