Pinligt, at Thorning og Lidegaard ikke mødtes med Dalai Lama

Det er pinligt, at regeringen ikke ville mødes med Dalai Lama, mens man har sendt officielle repræsentanter til mindehøjtideligheden for Saudi Arabiens Kong Abdullah.

Tidligere i dag mødtes Enhedslistens folketingsmedlemmer Johanne Schmidt-Nielsen, Pernille Skipper, Christian Juhl, Nikolaj Villumsen og folketingsmedlemmer fra andre partier med Dalai Lama.

Politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Jeg var glad for at have muligheden for at mødes med Dalai Lama. Han understregede vigtigheden af, at den danske regering tydeligt rejser problemerne med menneskerettigheder over for det kinesiske regime ved enhver lejlighed.

- Dalai Lama pegede på, at EU-landene ville stå stærkere over for det kinesiske regime i spørgsmålet omkring menneskerettigheder, hvis man stod samlet.

- Jeg synes sådan set, det er ret pinligt, at hverken udenrigs- eller statsministeren var til stede til at høre denne opfordring. Derfor vil vi fra Enhedslisten side nu foreslå regeringen at arbejde for, at EU samlet rejser problemerne med demokrati og menneskerettigheder i Kina.

- Tænk, at regeringen sender officielle repræsentanter til mindehøjtideligheden for Saudi Arabiens Kong Abdullah. Men Dalai Lama vil de ikke mødes med. Det er godt nok pinligt og ærgerligt. Selvfølgelig har det en pris at sætte fokus på krænkelser af menneskerettighederne. Men spørgsmålet er, hvad prisen bliver, hvis ikke man tør sige fra og kæmpe.

Torsdag, 12. februar 2015 - 12:41