Oprensning af høfde 42 er et fælles ansvar

Hovedansvaret ligger hos Cheminova, men staten har også et medansvar.

For hvis problemet skal kunne løses regionalt, så skal staten afsætte penge til det.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Hovedansvaret for den massive forurening af høfde 42 ligger hos Cheminova. Derfor er det helt oplagt, at ejerne i forbindelse med det forventede salg påtager sig et medansvar for at få fjernet forureningen fra høfde 42. I den sag har det været utrolig pinligt at se ATP's opførsel, og jeg håber, at bestyrelsen for ATP griber ind og sikrer, at denne store pengetank opfører sig ansvarligt og påtager sig at betale sit rimelige bidrag til oprydningen.

- Også staten har imidlertid et medansvar. Det er derfor helt uholdbart, at miljøministeren bliver ved med at afvise at gå ind i sagen og medvirke til en løsning. Meget tyder på, at vi står over for en snarlig miljøkatastrofe. Den må afværges. Derfor opfordrer Enhedslisten miljøministeren til at indkalde Folketingets partier til en forhandling for at finde en løsning på dette alvorlige problem.

- Miljøministerens påstande om, at indkapslingen af forureningen kan holde i 20 år mere – og at der derfor er masser af tid – er helt uforsvarlige. Det nytter heller ikke, at hun forsøger at tørre ansvaret af på Region Midt. Kendsgerningen er, at regionernes økonomi bestemmes 100 procent af staten, og staten har ikke givet Region Midt nogen som helst økonomisk mulighed for at løse problemet. Derfor bør staten nu gå ind i sagen og påtage sig et medansvar for at finde en løsning.

Torsdag, 30. april 2015 - 9:32

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg