Nyt forsøg på at bremse Dong-aftale

Enhedslisten forsøger nu med et nyt beslutningsforslag at få udskudt beslutningen om at sælge en andel af Dong til investeringsbanken Goldman Sachs.

Torsdag skal finansudvalget behandle aktstykket om Dong. Men Enhedslisten håber, at et nyt beslutningsforslag vil få opsættende virkning på vedtagelsen af aktstykket.

Enhedslisten har godt nok allerede én gang fået udskudt behandlingen af aktstykket med det beslutningsforslag, der skal behandles torsdag formiddag. Men da det nye forslag er mindre vidtgående og tager udgangspunkt i de nye oplysninger, der er kommet frem i de seneste uger – senest i går på samrådet, forventer Enhedslisten, at det igen bør få opsættende virkning på finansudvalgets behandling.

- Vi kan desværre konstatere, at der ikke er flertal for vores forslag om helt at trække aktstykket. Men samtidig er der et voksende ønske, også fra medlemmer af regeringspartierne, om at sætte salget på standby, indtil alle oplysninger er kommet frem og alle alternativer er afsøgt, forklarer finansordfører Frank Aaen og uddyber:

- Vi forventer selvfølgelig, at det får opsættende virkning på behandlingen af aktstykket, så det ikke jages igennem i morgen. Flere målinger viser, at danskerne ønsker en timeout, før aftalen vedtages. Det bør flertallet vedtage.

Onsdag, 29. januar 2014 - 15:40