Nye forbedringer til økologien

Enhedslisten har indgået en aftale med regeringen, som betyder godt nyt for økologien.

Over fire år afsættes 120 mio. kr. til at understøtte og udvikle gode initiativer på økologiområdet.

Fødevarordfører Per Clausen siger:

- Det er glædeligt, at det igen lykkedes at give økologien et løft. Med 120 milloner over de næste fire år kan vi understøtte mange af de gode indsatser, der allerede er i gang på økologiområdet, f.eks. eksporten og omlægningen af de offentlige køkkener. Knap 1000 offentlige køkkener har opnået det økologiske spisemærke og er altså i fuld gang med den økologiske omlægning. Det er denne omstilling, vi fortsat understøtter.

- Aftalen indeholder også en målrettet eksportindsats, så vi fastholder de seneste otte års positive udviklingstendens, hvor eksporten af økologiske fødevarer er steget hvert eneste år. I 2013 steg eksporten med 31 pct. i forhold til året før, og der er ingen tvivl om, at eksportpotentialet fortsat er kæmpestort. Verdensmarkedet er aktuelt på 350 mia. kr., og Danmark eksporterede i 2013 kun for 1,5 mia.

- Med aftalen understøtter vi også afsætning på hjemmemarkedet. Gennem de seneste ti år har salget af økologi sat rekord hvert eneste år. I 2013 blev der solgt økologiske fødevarer for 5,8 mia. kroner i de danske supermarkeder, hvilket er en stigning på seks pct. i forhold til året før. Danskerne er det folkefærd i verden, der spiser flest økologiske fødevarer.

- Mens det går fremad med salget og eksporten, går det desværre ikke fremad med at omlægge til økologi. Derfor afsætter vi med denne aftale også midler til omlægningstjek og fastholdelsestjek ude hos landmændene. Det er vigtigt, at flere landmænd får øjnene op for fordelene ved at omlægge til økologi, og at allerede økologiske landmænd får hjælp til at løse nogle af de udfordringer, man kan møde som økolog, og som kan føre til, at man overvejer at lægge tilbage til konventionelt landbrug.

- Derudover indeholder aftalen vigtige initiativer, der har til formål at udvikle økologien. Økologien skal blive meget bedre til at understøtte ambitiøse målsætninger inden for natur, biodiversitet og klima.

Torsdag, 18. december 2014 - 12:31