Nu må der styr på PET

Enhedslisten har indkaldt til samråd om ledelsen i PET efter endnu en skandalesag.

Har chefen for PET, Jacob Scharf, misbrugt sine magtbeføjelser? Det er et af de spørgsmål retsordfører Pernille Skipper kræver svar på, efter Ekstra Bladet i dag kan fortælle, at chefen misbrugte sin adgang til Pia Kjærsgaards kalender. Det gjorde han for at forhindre hende i at besøge Christiania, et besøg der angiveligt ville være for dyrt.

- Det er så forargeligt, hvis de her anklager er sande. I så fald er det misbrug af de beføjelser, PET har. Det vidner om magtfuldkommenhed og mangel på kontrol, siger Pernille Skipper.

Hun kræver derfor, at justitsminister Morten Bødskov går ind i sagen.

Mere kontrol

I den seneste tid har der været flere historier i medierne om dårlig ledelse i PET. Pernille Skipper foreslår skarpere kontrol med den hemmelighedsomspundne institution.

- Det er et kæmpe problem at ledelsen og de ansatte i PET har været i konflikt i flere måneder. De taler ikke sammen, og det må betyde, at ledelsen ikke fungerer. PET er en myndighed med vide beføjelser, og vi er nødt til at holde ekstra øje med dem i fremtiden, siger hun.

Ifølge Ekstra Bladet har fem navngivne tillidsfolk i PET afleveret en klage til rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg, fordi de ikke længere har tillid til deres chef, Jacob Scharf.

For dyrt at beskytte Pia Kjærsgaard

Beslutningen om at misbruge den tidligere formand for Dansk Folkepartis kalender blev angiveligt taget, fordi det ville være alt for dyrt at beskytte hende på fristaden. Derfor sørgede Jacob Scharf for, at besøget blev lagt en dag, hvor han vidste, Pia Kjærsgaard ikke havde tid. At der skulle være tale om et sikkerhedsspørgsmål, køber Pernille Skipper ikke.

- Det er ikke PET's opgave at misbruge adgangen til hendes personlige oplysninger, fordi man gerne vil spare penge. Det er et klart lovbrud, det her. Og hvis PET ikke kan overholde reglerne i sådan et tilfælde, hvornår bøjer de så reglerne i forhold til ganske almindelige borgere?

I samrådet håber Pernille Skipper dels at få afklaret Jacob Scharfs rolle i sagen, og få svar på, om justitsministeren agter at skærpe kontrollen med PET for fremtiden.

Tirsdag, 19. november 2013 - 15:25