NSA til debat i Folketinget

Regeringen må svare på, om USA overvåger borgere, virksomheder og politikere i Danmark.

Den amerikanske efterretningstjeneste NSA har overvåget borgere i Tyskland, Frankrig og muligvis også i Danmark. Tilmed kan Information i dag berette, at Danmark er en del af inderkredsen i et samarbejde med netop NSA.

Regeringen må komme ud af busken og redegøre for, om USA overvåger danskere, og i så fald om overvågningen er lovlig eller ulovlig. Det mener retsordfører Pernille Skipper, der vil tage spørgsmålet op i Folketinget.

- Regeringen har indtil videre afvist bare at undersøge, om NSA har overvågningsaktiviteter rettet mod Danmark – endsige at kritisere den amerikanske præsident og regering. Vi finder det underligt, at en regering bestående af S, R og SF hører til Europas mindst kritiske i forhold til den efterhånden ganske veldokumenterede NSA-overvågning, siger hun.

Usandsynligt at Danmark går fri

Det er læk fra den amerikanske whistleblower Edward Snowden, der har kastet lys over de omfattende overvågninger af europæiske borgere, og Pernille Skipper har svært ved at tro, at danske borgere ikke også er involveret.

- Det er uacceptabelt, at NSA, en af USA's efterretningstjenester, systematisk aflytter udenlandske borgere og politikere. Vi har set troværdig dokumentation for aflytning af europæiske borgere og ledende politikere – herunder den tyske forbundskansler Angela Merkel – og har ingen grund til at tro, at NSA i den forbindelse skulle gå uden om danske borgere og danske toppolitikere. Der er brug for at komme til bunds i sagen, der udgør et afgørende brud på borgernes frihedsrettigheder, siger hun.

Debat i folketingssalen

I en såkaldt forespørgselsdebat vil Pernille Skipper spørge henholdsvis statsminister Helle Thorning-Schmidt, justitsminister Morten Bødskov og forsvarsminister Nikolaj Wammen om, hvorvidt USA overvåger danskere, om det i så fald er lovligt, og om regeringen planlægger at undersøge sagen nærmere, fortæller Pernille Skipper.

- Da regeringen ikke vil undersøge sagen, håber vi, at vi under en kommende forespørgsel i Folketinget kan få højrefløjen med på at pålægge regeringen, at sagen skal undersøges til bunds. Derfor vil vi nu rejse en forespørgsel til statsministeren, justitsministeren og forsvarsministeren. Vi håber, at et flertal i Folketinget vil pålægge regeringen at undersøge NSA-sagen til bunds og at tilslutte sig Tysklands og Frankrigs kritik af USA's overvågning.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt har indtil videre afvist, at USA foretager ulovlige overvågninger i Danmark.

Mandag, 4. november 2013 - 11:03