Nej til tvangsudlicitering af velfærd

Enhedslisten vil under ingen omstændigheder være med til at tvinge kommunerne til at sende vores børn og ældre i udbud til højestbydend.

Politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen skoser højrefløjens forslag om tvangsudlicitering af offentlige velfærdsopgaver. Hun frygter, at regeringen og højrefløjen ved forhandlingerne om beskæftigelsesreform og vækstpakke vil åbne for, at private virksomheder og kapitalfonde skal tjene penge på velfærd.

Privat velfærd er dyrere og dårligere

Det vil nemlig forringe velfærden og koste skatteborgerne dyrt.

- De analyser, der er på området, viser, at der ikke er nogen som helst dokumenteret økonomisk gevinst ved at udlicitere velfærd. Tværtimod bliver resultatet ofte dyrere og dårligere, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

Hun henviser bl.a. til en rapport fra Kora, som konkluderer, at der ikke findes dokumentation for positive effekter forbundet med udliciteringer på børnepasnings- og ældreområdet.

Socialdemokraterne bør melde klart ud

Johanne Schmidt-Nielsen opfordrer Socialdemokraterne til, modsat deres finansminister, entydigt at afvise højrefløjens ideologiske korstog mod velfærdsstaten.

- Regeringen og Enhedslisten har jo rent faktisk i fællesskab rullet Lars Løkkes fejlslagene privatiseringer af sundhedsområdet tilbage, og vi har sammen afskaffet de rigide mål, som tvang kommunerne til at udlicitere, påpeger hun.

- Og med god grund. Når en kapitalfond eller koncern driver velfærdsopgaver, skal de jo have et afkast til deres aktionærer. Det betyder en ekstra udgift for skatteyderne og dårligere velfærdstilbud til borgerne. Så jeg håber virkelig ikke, at regeringen hopper med på Lars Løkkes og højrefløjens drømme om at tvangsudlicitere velfærden i forbindelse med de kommende reformer.

Torsdag, 20. februar 2014 - 12:35