Nej til militær indsats i Den Centralafrikanske Republik

Enhedslisten tager afstand fra regeringen forslag om, at Danmark skal bidrage militært til indsatsen i Den Centralafrikanske Republik.

Udenrigsordfører Christian Juhl siger:

- Situationen i Den Centralafrikanske Situation er meget alvorlig og nødvendiggør dansk hjælp. Men Enhedslisten støtter ikke, at Danmark deltager i den militære del af indsatsen i Den Centralafrikanske Republik, før der er tale om en FN-ledet fredsbevarende styrke med et klart FN-mandat.

- Vi opfordrer til, at Danmark støtter FNs humanitære del af indsatsen, herunder FNs fredsproces, genopbygning af statsapparatet og forberedelser af valg. Og opfordrer også til, at Danmark skal understøtte Ban Ki-moons forslag om at etablere et klart FN-grundlag for en fredsbevarende styrke under FNs ledelse. Når grundlaget er på plads, er vi indstillet på dansk deltagelse.

- Selv efter etablering af en fredsbevarende styrke vil der være brug for opbygning af en bæredygtig og demokratisk ledelse af staten, hjælp til udvikling og forbedring af levevilkårene i landet og et omfattende forsoningsarbejde mellem de forskellige befolkningsgrupper. Derfor må vi indstille os på at øge de økonomiske bidrag til Den Centralafrikanske Republik.

Torsdag, 3. april 2014 - 10:44