Nej til EU, ja til internationalt samarbejde

EU bygger på et grundlag, der sætter markedet over sundhed, miljø, faglige rettigheder og velfærd. Enhedslisten vil en politik, der sætter miljø og mennesker højere end vækst og virksomheders profit. Derfor arbejder vi for et brud med EU's indre marked, og for at hvert EU-land, i modsætning til i dag, skal kunne lave bedre regler end EU's til gavn for mennesker og miljø.

Ja til internationalt samarbejde
Enhedslisten er imod EU. Det er vi, fordi EU undergraver demokrati og velfærd i medlemslandene, og fordi EU medvirker til blokdannelse og udnyttelse af verdens fattige lande. Derfor ønsker vi, at Danmark skal meldes ud af EU. Men sammen med venstrefløjspartier i resten af Europa arbejder vi for at skabe et anderledes socialt, bæredygtigt og demokratisk samarbejde.

Bankerne skal selv betale krisen
I Enhedslisten mener vi, at bankerne og spekulanterne, som har skabt krisen og nydt godt af opturen, selv skal betale regningen. I EU har man gjort krisen til en offentlig gældskrise. Overalt i EU har Kommissionen støttet hårde sparekrav på velfærd, offentlige investeringer, lønninger og pensioner - og med vedtagelsen af Europluspagten i 2011 er det nu blevet et krav, som landene inklusive Danmark skal overholde. I Enhedslisten mener vi, at Europluspagten skal afskaffes og det danske nej til euroen respekteres.

Enhedslisten tænker globalt
I Enhedslisten vender vi os mod undertrykkelse og udnyttelse i hele verden. Derfor er vi imod EU's internationale politik, hvor ulande påtivinges handelsaftaler, som kun gavner EU's multinationale selskaber, hvor landbrugspolitikkens subsider gør det muligt for EU's landbrugsgiganter at dominere lokale marekder i ulandene, og hvor EU's fiskerflåder tømmer de afrikanske farvande for fisk med lokal fattigdom til følge. Enhedslisten har en vision om et globalt samarbejde, som fremmer demokrati, velfærd og solidaritet mellem lande. Hvor mennesker og miljø er i centrum og beslutninger tages i et forpligtende mellemstatsligt fællesskab. Skal denne vision lykkes, kræver det en aktiv indsats.

Nej til nationalisme og blokdannelse
De seneste 10-15 år har vi i hele EU set en øget højrepopulistisk nationalisme, som vender sig imod EU. Enhedslisten er skarp modstander af denne nationalisme, men EU er ikke svaret herpå. Tvært imod har EU's pres på velfærd og arbejdstagerrettigheder givet brændstof til disse strøminger.

For et levende demokrati
I dag bestemmer EU op mod 80 procent af alle love. Det betyder, at magten flytter fra de folkevalgte nationale parlamenter og overlades til EU's lukkede institutioner og lobbyisterne. Det gør det sværere for almindelige mennesker at påvirke beslutningerne, ligesom EU's love kan være næsten umulige at ændre igen. Enhedslisten arbejder for at rulle magten tilbage fra EU til de nationale parlamenter; samt for at bevare forbeholdene.

Torsdag, 1. september 2011 - 0:00