Nej til at afskaffe hjemmehjælpen

Regeringens hjemmehjælpsaftale med SF og dele af højrefløjen vil i praksis betyde, at hjemmehjælp stort set afskaffes.

Aftalen, som følger op på på hjemmehjælpskommissionen, misbruger begrebet "rehabilitering" på en måde, der reelt varsler afskaffelse af hjemmehjælpen. For aftalen efterlader de ældre uden rettigheder, og personalet er glemt.

Selvhjælp som synonym for ingen hjælp

Plusordene om hjælp til selvhjælp i eget hjem er ren kamuflage for nedskæringer, påpeger socialordfører Finn Sørensen.

- Partierne bag aftalen har bundet sig til en lovændring, hvor man som udgangspunkt ikke kan få hjemmehjælp, før man har gennemgået et kursus i ”hjælp til selvhjælp”, siger han.

- Det betyder, at hjemmehjælpen fremover kun gives til de allersvageste borgere, resten må klare sig selv. Bag alle de mange plusord gemmer sig reelt starten på en afskaffelse af hjemmehjælpen.

Håbløst forhandlingsforløb

Socialordføreren kritiserer stærkt det forhandlingsforløb, der er gået forud for aftalen.

- Enhedslisten blev holdt ude af forhandlingsforløbet og præsenteret for en færdig aftale. Vi stillede to betingelser for at være med: At det skal være frivilligt for den ældre, om man vil deltage i rehabilitering, og at der skal ske et løft af personalets kvalifikationer i lyset af alle de nye opgaver de får. Begge dele blev afvist, siger Finn Sørensen.

- Forløbet viser, at det var rigtigt af Enhedslisten at rejse kampen for de ældres rettigheder ved finanslovsforhandlingerne, og at denne kamp må fortsætte. Regeringens nye aftale skal bane vejen for yderligere nedskæringer i hjemmehjælpen, mens borgerne står uden rettigheder til at sige fra.

Torsdag, 19. juni 2014 - 13:10