MRSA-aftale bedre end ingenting

Enhedslisten havde håbet på en bedre aftale, men enkelte forbedringer er kommet igennem.

Først og fremmest en reduktion i landbrugets antibiotikaforbrug.

Fødevareordfører Per Clausen siger:

- Desværre lykkedes det ikke for Enhedslisten at komme igennem med vores krav om en indsats, der markant kunne have reduceret udbredelsen af den resistente MRSA-bakterie. I stedet må vi i første omgang nøjes med at stoppe yderligere spredning af denne, og det er jo trods alt bedre end ingenting.

- Vi forsøgte i forhandlingerne at komme igennem med forbedringer af dyrevelfærden, der kunne have reduceret behovet for antibiotika i svineproduktionen. Men desværre ville hverken regeringen eller højrefløjen være med til at lade smågrisene blive så længe hos soen, at de ikke bliver syge i forbindelse med fravænningen.

- Til gengæld har vi nu været med til at sikre en reduktion i forbruget af antibiotika på 30 procent fra 2009 til 2018, og det er jo også bedre end ingenting. Selvom resultatet slet ikke er tilfredsstillende, valgte vi alligevel at indgå i aftalen og forblive i veterinærforliget, hvor vi kan fortsætte med at slås for reelle forbedringer i dyrevelfærden og reduktioner i forbruget af antibiotika.

Torsdag, 16. april 2015 - 9:47

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg