Mogens Jensen - minister for hemmelighedskræmmeri?

Enhedslisten kalder handels- og udviklingsminister Mogens Jensen i samråd for at få en forklaring på, hvorfor Danmark modarbejder mere åbenhed i EU.

Dansk Magisterforening har fået fat i lækkede dokumenter, der dokumenterer, at Danmark som et af de eneste lande har været imod mere åbenhed i EU's handelspolitiske forhandlinger. Det skriver Information i dag.

Europaordfører Nikolaj Villumsen siger:

- Det er grotesk, hvis Danmark aktivt har modarbejdet mere gennemsigtighed i forhandlingerne om handelsaftalen TISA, som kan få vidtgående konsekvenser for vores demokratiske muligheder for at lovgive til fordel for velfærd og miljø.

- Handels- og udviklingsminister Mogens Jensen har ellers i forbindelse med de lige så kontroversielle forhandlinger om EU-USA aftalen påstået, at han er gået i front for yderligere åbenhed – det stiller den her afsløring jo alvorlige spørgsmålstegn ved.

- EU forhandler lige nu en masse meget vidtgående aftaler, og mens en demokratisk – og meget kritisk – debat florerer i EU's andre medlemslande, så er det dybt problematisk, hvis den danske minister arbejder for at forstumme debatten. Vi skal til bunds i det her, og derfor vil jeg i dag indkalde ministeren til et samråd om hans hemmelighedskræmmeri.

Om TISA: TISA, eller Trade in Services Agreement, er en international handelsaftale, der forhandles mellem 50 lande. 342 civilsamfundsaktører fra hele verden har i en fælles udtalelse advaret om, at aftalen vil medføre øget privatiseringspres på alle former for offentlige tjenesteydelser (sundhed, uddannelse, vand m.m.) og en yderligere deregulering af private tjenesteydelser (herunder banksektoren). Læs udtalelsen her

Fredag, 10. april 2015 - 11:07