Mogens Jensen kaldt i samråd om ny bevilling til GGGI

Enhedslisten er bekymrede over, at regeringen vil bevilge flere penge til GGGI, og ønsker en forklaring fra udviklingsministeren.

Udviklingsminister Mogens Jensen meddelte overraskende onsdag d. 19. februar, at han og regeringen agter at bevilge yderligere 90 millioner kr. til GGGI trods de mange skandaler, der under Lars Løkke Rasmussen har været i organisationen. Beslutningen er taget uden først at drøfte sagen med Folketingens Udenrigsudvalg.

Udenrigsudfører Christian Juhl har derfor kaldt ministeren i samråd i Folketingets Udenrigsudvalg for at få svar på følgende spørgsmål:

• Hvad er ministerens vurdering af den seneste rapport om udviklingen i GGGI - både i hovedkontoret og i de to landeprogrammer, som er omfattet?
  • Mener ministeren, at Lars Løkke Rasmussen har fået styr på organisationen?
  • Hvad er ministerens mening om, at Information kan offentliggøre, at Lars Løkke Rasmussen allerede behandlede rejsespørgsmål i januar måned - jvf. Jyllandspostens omtale herom – og dermed i et halvt år har rejst på 1. Klasse, vel vidende at der burde rettes op på rejsepraksis?
  • Hvad mener ministeren om, at GGGI’s bestyrelse har bevilget penge til et projekt, som et af bestyrelsesmedlemmerne var central person i at udføre, uden at der blev sikret, at habilitetsproblemerne var på plads - jvf. Informations omtale heraf?
  • Hvilke konkrete resultater i den 3. verden mener ministeren, at Danmark har fået ud af den første bevilling på 90 mill. kr.?
  • Hvorfor venter ministeren ikke med at bevilge yderligere penge, indtil rapporten "Value for money" er tilgængelig?
  • Hvilke konkrete resultater i den 3. verden forventer ministeren at få ud af de 90 millioner, som ministeren nu i 2. runde agter at bevilge til GGGI?

Samrådet vil finde sted 2. april kl. 13 og kan oveværes via Folketingets tv-kanal.

Søndag, 23. februar 2014 - 12:41