Minister i samråd om udvisninger til Grækenland

Minister skal forklare udsendelser af asylansøgere til græsk asylkaos.

Johanne Schmidt-Nielsen kalder nu Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech i samråd. Det sker efter, at Dagbladet Information i dag kan fortælle, at  Danmark igen er begyndt at tilbagesende asylansøgere til Grækenland på trods af advarsler fra flere eksperter og organisationer. Johanne Schmidt-Nielsen er stærkt bekymret over regeringens nye linje:

- I Grækenland er asylbehandlingssystemet reelt brudt sammen, og det betyder at de mennesker som vi tilbagesender til Grækenland ikke får en reel behandling af deres ansøgning om asyl. I sidste ende kan det betyde, at de hjemsendes til tortur og forfølgelse.

Elendige forhold

Men også selve forholdene for asylansøgerne i Grækenland mens de venter på behandling af deres sag er i følge Johanne Schmidt-Nielsen stærkt kritisable:

- Forholdene er rent ud sagt katastrofale. Flygtningene har ingen rettigheder og lever under kummerlige forhold. En lang række andre europæiske lande har stoppet for tilbagesendelserne.

Bør afvente menneskerettighedsdomstol

Johanne Schmidt-Nielsen undrer sig også over, at regeringen ikke afventer afgørelsen på en sag som er under behandling ved den europæiske menneskerettighedsdomstol. Sagen handler netop om, hvorvidt Belgien må tilbagesende asylansøgere til Grækenland, og meget tyder på at Belgien vil blive dømt.

- Det er besynderligt, at regeringen ikke afventer sagen. Og at de tilsyneladende ignorerer advarsler fra både FN flygtningeorganisation UNHCR, fra Europarådets menneskerettighedskommissær og fra Dansk Flygtningehjælp.

Enhedslisten har tidligere kritiseret tilbagesendelserne til Grækenland, og i 2008 lykkedes det, at få regeringen til at stoppe tilbagesendelserne. Men over sommeren besluttede regeringen igen at sende flygtninge tilbage til Grækenland. I sidste uge blev 12 asylansøgere sendt til Grækenland ifølge Dagbladet Informations oplysninger.

Johanne Schmidt-Nielsen har stillet følgende samrådsspørgsmål til integrationsministeren:

1. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen har ændret praksis mht. tilbagesendelse af asylansøgere til Grækenland?
  2. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor regeringen ikke afventer den europæiske menneskerettighedsdomstols kendelse i sagen om Belgiens tilbagesendelse af en afghansk flygtning til Grækenland?
  3. Ministeren bedes redegøre for, hvor stor hun vurderer risikoen er for at Danmark kan dømmes ved den europæiske menneskerettighedsdomstol for at tilbagesende asylansøgere til Grækenland?
  4. Mener ministeren, at Danmark lever op til forpligtelserne i Børnekonventionen, når vi tilbagesender børnefamilier til Grækenland?
Tirsdag, 14. september 2010 - 10:27