Mere deleøkonomi er fremtiden

Fælles løsninger og deleøkonomi er vejen ud af den økonomiske såvel som den økologiske krisen.

Kun ved at dele, kan vi spare på jordens ressourcer. Det er udgangspunktet for en forespørgselsdebat i Folketniget, som Enhedslisten har indkaldt til.

Miljøordfører Per Clausen siger:

- Fælles løsninger er ofte de bedste. Derfor er det positivt, at der er kommet langt mere fokus på deleøkonomi i de senere år. For yderligere at sætte skub i denne udvikling har Enhedslisten i dag taget initiativ til en forespørgselsdebat i folketinget.

- Ved at deles om ting, som vi kun har brug for en gang imellem, kan vi spare på jordens ressourcer, reducere forureningen og selv spare penge. Også open source, hvor man går sammen om at udvikle og designe produkter, er eksempler på deleøkonomi. En tredje mulighed er, at kommunerne delte sine biler med byens borgere på de tidspunkter, hvor de ikke har brug for dem.

- I forbindelse med finanslovsaftalen for 2015 fik vi afsat 40 millioner kroner målrettet udbredelsen af cirkulær økonomi og deleøkonomi. Der er imidlertid også behov for at se på lovgivning og regler, hvis vi skal sikre de rette betingelser for udvikling af deleøkonomi på en måde, der gavne miljøet og ikke undergrave løn- og arbejdsvilkår.

- Vi håber derfor på bred støtte til ønsket om at udvikle deleøkonomien i dagens debat i Folketinget, så vi hurtigt kan få afdækket, hvordan vi får skabt de rette rammer for fremtidens udvikling af deleøkonomien, og kommer i gang med at få skabt disse rammer.

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg