Medarbejderdemokrati skal styrkes

Enhedslisten vil have oprettet et Videnscenter for arbejdspladsdemokrati og kooperativer.

Kooperativer og virksomheder, der sikrer indflydelse og medejerskab til medarbejderne er ikke bare et demokratisk fremskridt. Det skaber også stærkere og mere bæredygtige virksomheder, og sikrer, at produktionsarbejdspladserne ikke flytter ud af landet.

Sådan lyder det fra Enhedslisten, der foreslår, at der skal sættes fire millioner kroner af til et Videnscenter for arbejdspladsdemokrati og kooperativer. Det siger erhvervsordfører Stine Brix.

- Vi har i Danmark en lang tradition for kooperative virksomheder, men udviklingen er gået lidt i stå når vi sammenligner os med andre lande. Det nyt videnscenter skal udbrede viden om kooperativ drift, komme med anbefalinger til hvordan vi politisk kan skabe gunstige vilkår for kooperativer og rådgive virksomheder, der ønsker at starte op eller overgå til demokratiske ejer- eller driftsformer.

Forslaget er en del af forhandlingerne om finansloven.

Demokrati er en god forretning

I en tid, hvor flere og flere arbejdspladser bliver flyttet til udlandet, er koorporativer et vigtigt redskab, hvis den tendens skal standes, men er Stine Brix.

- At udbrede demokratiske ejerformer på vores arbejdsmarked er vigtigt for at gøre vores demokrati endnu stærkere end det er i dag. I kooperative virksomheder deles man om byrderne når det gå skidt, men også om glæderne når det går godt.

Derudover skal demokratiske ejerformer på arbejdsmarkedet være med til at gøre demokratiet endnu stærkere, end det er i dag.

- I kooperative virksomheder deles man om byrderne når det gå skidt, men også om glæderne når det går godt, siger Stine Brix.

Mere modstandsdygtige

I lande som USA, Japan og Storbritannien har de seneste årtier budt på en veritabel opblomstring af nye demokratiske virksomhedsformer, hvor medarbejderne helt eller delvist ejer virksomhederne eller er sikret demokratisk indflydelse.

- Når vi vil fremme kooperativer og arbejdspladsdemokrati er det ikke bare et spørgsmål om demokrati og retfærdighed. Det er også fordi vi kan se på de internationale erfaringer, at kooperativer er langt mere modstandsdygtige i krisetider end andre selskabsformer, siger Stine Brix.

Alene i USA er der i dag over 30.000 kooperative virksomheder med over to millioner ansatte.

Rapport bekræfter

De kooperative virksomheder er ofte mere innovative og bæredygtige end de traditionelle virksomheder, og i modsætning til andre virksomhedsformer fastholder de produktionen i de lande, hvor de er grundlagt, mener Enhedslisten.

De gode resultater bekræftes i en undersøgelse fra EU's økonomiske og sociale udvalg, som konstaterer, at de mest robuste virksomheder i forbindelse med finanskrisen har været virksomheder, hvor der har været en høj inddragelse af medarbejderne. Udvalget peger på, at bæredygtigheden skyldes at kooperativer og medarbejderstyrede virksomheder kan planlægge mere langsigtet, end de privatejede selskaber.

Mandag, 4. november 2013 - 18:22