Markante grønne resultater i aftale

Ny grøn aftale betyder bl.a. penge til økologi, natur og biodiversitet. Aftalen betyder bl.a. også satsning på geotermi - og en letbane.

Enhedslisten gik til forhandlingerne på det grønne område med et ønske om at fremme den grønne omstilling indenfor en række af samfundets centrale sektorer. Samlet set blev der allokeret 200 mio. kr. til det grønne område i 2015 og 1,1 mia. kr. over alle fire år. Hertil kommer 830 mio. kr. til en letbane i Aalborg.

Læs mere om den grønne aftale.

Per Clausen er ordfører for klima, miljø og fødevarer. Han siger om aftalen med SF og regeringen:

- Det er meget tilfredsstillende, at vi har været med til at sikre flere penge til økologi, natur og biodiversitet i forhandlingerne om finansloven. Mere økologi, mere natur og mere mangfoldighed i naturen er helt afgørende elementer i denne aftale.

- Med flere penge til at understøtte udviklingen af den cirkulære økonomi og deleøkonomien har vi også medvirket til at sikre en udvikling, hvor vi bruger færre ressourcer og producerer mindre affald - en helt afgørende indsats..

Geotermi får et løft

- På energiområdet har vi fået sat fokus på udviklingen af alternativer til at brænde træpiller for at skaffe varme (geotermi) og på anvendelse af vindenergi i varmeproduktionen, siger Per Clausen.

Geotermisk varme er varmt vand i jordens undergrund, og som kan hentes op og anvendes i fjernvarmesystemet. Ordningen vil være en murbrækker for at få mere gang i geotermi, som har et stort potentiale og er en vigtig brik i EL’s energiscenarium. Samlet set er der afsat 61 mio. kr. til ordningen, heraf 20,3 mio. kr. i 2015.

- Hertil kommer, at vi har skaffet penge til yderligere klimainitiativer i de kommende år, som aftales mellem Enhedslisten, SF og regeringen. Det betyder, at vi får mulighed for at gennemføre sådanne initiativer uden at spørge højrefløjen, siger Per Clausen.

Ingen sprøjtefri zoner eller fond mod klimaoversvømmelser

- Til gengæld var det skuffende, at regeringen ikke ville være med til at sikre grundvandet gennem obligatoriske sprøjtefri zoner, og også afviste vores forslag om at oprette en klimatilpasningsfond, der kunne have finansieret indsatsen for at forhindre oversvømmelser i fremtiden, slutter Per Clausen.

Onsdag, 12. november 2014 - 23:06