Lyt til fagbevægelsen, Helle

Drop nu dumstædigheden, lyt til lønmodtagernes organisationer og gør noget ved dagpenge-katastrofen. Sådan lyder det opfordringen til regeringen fra politisk ordfører Johanne Schmidt Nielsen.

En række faglige organisationer presser nu statsminister Helle Thorning-Schmidt til at gøre noget ved dagpengereformen.
Samtidig viser nye tal at regeringen igen har undervurderet antallet af mennesker der mister deres dagpengeret. Næsten 10.000 er røget ud af dagpengesystemet – bare i de første seks måneder af indeværende år.

Dumstædigt at afvente dagpengekommission

Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Helle Thorning bør lytte til de mange røster fra fagbevægelsen, fra omegnsborgmestrene og fra A-kasserne. Det nytter ikke noget bare dumstædigt at holde fast i, at dagpengereformen ikke kan ændres før dagpengekommissionen barsler i slutningen af 2015. De mange tusinde der ryger ud inden den deadline kan jo ikke bruge kommissionen til at betale husleje med.

Indrøm fejlene og ret dem

- Hele dagpengereformen er jo vedtaget på et fejlagtigt grundlag, hvor man troede, at den kun ville ramme få tusinde mennesker. Nu ser 60.000 mennesker ud til at blive ramt. Når man har taget så meget fejl, så ville det da være naturligt at annullere reformen, indtil dagpengekommissionen barsler så vi kan tage en grundilæggende diskussion om hele dagpengesystemet

- Kom nu, Helle Thorning. Du var imod dagpengereformen før valget. Vis nu, at der er forskel på dig og Lars Løkke. At en socialdemokratisk regering lytter til lønmodtagerne og handler når så mange mennesker kommer i klemme.

Tirsdag, 19. august 2014 - 14:09