Luften fiser af højrefløjens valgballon

Nye tal fra Beskæftigelsesministeriet viser, at der er en klækkelig økonomisk gevinst for kontanthjælpsmodtagere i at taget et arbejde.

Kun en meget lille del af kontanthjælpsmodtagere har så alvorlige problemer, at hjælpen fra det offentlige overstiger de laveste lønninger. Det fremgår af en artikel i dagens Politiken

Arbejdsmarkedsordfører Christian Juhl siger:

- Med de nye tal fiser luften for alvor ud af højrefløjens ballon. Deres langvarige og højt profilerede kampagne om, at det ikke kan betale sig at arbejde, ligger tilbage som en stribe af udokumenterede påstande. Det har altid kunnet betale sig at arbejde. Især fordi alle, der modtager ydelser, skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet. En afvisning af et arbejde betyder, at kassen bliver lukket.

- Venstres Hans Andersen fortsætter i dagens Politiken med at sige, at vi skal videre, fordi der stadig er mange fra Østeuropa, som tager de lavtlønnede job. Men man bekæmper ikke social dumpning med lavere kontanthjælp. Det gør man ved en effektiv overenskomstdækning af landets arbejdspladser. Og her svigter Venstre hver eneste gang, vi tager initiativer i Folketinget.

- Forhåbentlig kan vi nu få gang i den vigtige debat om hovedproblemet, nemlig hvordan vi skaber nye arbejdspladser, så der er er noget at søge for de alt for mange arbejdsløse.

Søndag, 15. februar 2015 - 14:34