Lovgivning skal sikre flere voksne i daginstitutioner

Kun lovsikrede minimumsnormeringer kan sikre, at der kommer flere voksne til at tage sig af børnene i daginstitutionerne.

Sådan lyder det fra børneordfører Rosa Lund, efter en række eksperter i Politiken råber vagt i gevær over det faldende antal medarbejdere pr. barn i daginstitutionerne.

Lovgivning er den eneste løsning

Enhedslisten vil gøre kravet om minimumsnormeringer i daginstitutionerne til et hovedspørgsmål i forhandlingerne om det børneudspil, som regeringen forventes at spille ud med inden for de kommende uger.

- Der er kun én ting der kan sikre, at vi får genskabt kvaliteten i vores daginstitutioner, og det er en lovbestemt minimusmnormering i stil med det klasseloft, som vi kender fra folkeskolen, siger Rosa Lund.

- Vi kan se, at normeringen bare er blevet dårligere og dårligere gennem årene. Og det betyder, at børnene ikke får den omsorg og det nærvær, som er afgørende for deres udvikling.

Regeringen og SF virker tøvende

Konkret foreslår Enhedslisten, at der max må være 3 børn pr. voksne i vuggestuer og dagplejer og max 6 børn pr. voksne i børnehaver.

- De midler, som Enhedslisten og regeringen har sat af til daginstitutinoerne i de sidste finanslove, har desværre ikke løst problemerne. Nedskæringerne er mange steder fortsat. Derfor er det nødvendigt med lovgivning, der sikrer acceptable rammer for børnene i vores børnehaver, dagpleje og vuggestuer, siger Rosa Lund.

- Hidtil har regeringen og også SF afvist lovsikrede minimumsnormeringer, men jeg håber, at eksperternes advarsler vil få dem til at genoverveje deres afvisning. Når vi er kommet så langt ud, at børnenes trivsel og udvikling er truet, så håber jeg, at vi kan samle flertal for at indføre klare regler for, hvor mange børn der må være pr. voksen

Søndag, 22. marts 2015 - 20:57