Lockout må ikke diskuteres

Et flertal i Folketinget har afvist at debattere lockouten af lærerne. Det er helt uhørt og dybt skuffende, mener Per Clausen.

Enhedslisten havde bedt om en hasteforespørgsel. Finansministeren skulle fortælle om sine initiativer for at sikre, at der kommer reelle forhandlinger mellem KL og Lærernes Centralorganisation, og konflikten skulle debatteres i salen.

Uhørt udemokratisk

Men det afviste både regeringen, Venstre og De Konservative. Kun DF og LA var interesseret i en debat. Det skuffer gruppeformand Per Clausen.

- Det er meget usædvanligt og uhørt udemokratisk, at man ikke villig til at diskutere et emne, der er så akut og vigtigt for rigtig mange danskere. Især i lyset af at statens er arbejdsgivere for 17.000 statsansatte lærere, siger han.

- KL må opfatte tavsheden som stiltiende opbakning til fortsat at nægte at forhandle med lærerne. Det forøger risikoen for, at vi i stedet for et fornuftigt kompromis ender med et diktat fra regeringen om at gennemtrumfe arbejdsgivernes krav.

Uansvarligt at lukke debatten

Regeringen, Venstre og De Konservative hævder, at de ikke kan debattere lockouten, fordi de ikke må blande sig i overenskomstforhandlingerne mellem KL og lærerne. Men det er rent hykleri, mener Per Clausen.

- Finansministeren har ikke lavet andet end at blande sig fra dag 1. SF, Socialdemokraterne og De Radikale har jo ligefrem skrevet et bestemt resultat af overenskomstforhandlingerne ind i vækstplanen, siger han.

- Det kunne let give KL det indtryk, at de slet ikke behøver at indgå i reelle forhandlinger, fordi der alligevel kommer et indgreb fra oven. Det ville en folketingsdebat kunne ændre på. Men er flertal af partierne foretrækker åbenbart en konflikt, der har alvorlige konsekvenser for rigtig mange danskere. Det er uansvarligt.

Torsdag, 4. april 2013 - 14:15