Liste Ø indtager kommuner og regioner

Det gik over al forventning for Liste Ø over hele landet. Vi har prøvet at sammenfatte resultaterne.

Tryk her for at se alle de valgte for Enhedslisten.

Indtil valget i går var Enhedslisten repræsenteret i 10 byråd. I går blev 119 Enhedslisten-kandidater valgt ind i intet mindre end 79 kommuner. Derudover er Enhedslisten repræsenteret i alle regioner og sågar i Kommunernes Landsforening. Det er uden sammenligning det bedste kommunale og regionale valg, partiet nogensinde har haft.

Enhedslisten er nu for alvor blevet et landsdækkende parti. Nordpå sidder vi i byråd i Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev og Aalborg. Sidstnævnte med hele tre mandater inklusiv en rådmand. Det betyder, at Per Clausen skifter Christiansborg ud med Aalborg Rådhus. Han bliver dog ikke rådmand på grund af partiets rotationsprincip.

Nordjyderne valgte desuden to fra Enhedslisten ind i regionen.

Op- og nedture i Jylland

I en lang række kommuner over hele landet sidder der nu for første gang folk fra Enhedslisten i byrådet, og mange stedet er det gået særdeles godt. Et eksempel er Norddjurs, hvor Enhedslisten vandt hele fået to mandater.

I syd får både Esbjerg og Haderslev ligeledes to rødgrønne i byrådene.

Aarhus er en bittersød fortælling. Enhedslisten tredoblede sit mandat og er det andenstørste røde parti i Jyllands hovedstad. Alligevel blev det ikke til en rådmandspost, fordi Socialdemokraterne i sidste øjeblik gik udenom Enhedslisten og konstituerede sig med SF og Radikale i stedet for.

Region Midtjylland og Region Sydjylland får for fremtiden hver to folk fra Enhedslisten rundt om bordet.

Succes på Fyn og øerne

Fyn blev den helt store succes med 13 mandater fordelt over hele øen. Lidt længere nede, på Langeland, blev Liste Ø stemt ind med hele to mandater.

Også på Bornholm sidder Enhedslisten for første gang i byrådet. Endda med to mandater.

På Lolland får Enhedslisten to mandater, mens nabokommunen Guldborgsund får et enkelt.

Vigtig borgmester i København

Som ventet blev København den helt store succes. Intet mindre end hver femte i hovedstaden satte kryds ved Ø, og det giver plads til 11 mandater mod fem før valget. Desuden er Morten Kabell blevet udnævnt som ny miljø- og teknikborgmester og får dermed ansvaret for hovedstadens maskinrum.

Selv i den konservative højborg Frederiksberg er Enhedslisten gået fra et enkelt til hele tre mandater.

I Region Hovedstaden står Enhedslisten for fem mandater, og Region Sjælland for fire.

Enhedslistens politiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen benyttede valgfesten i København til at sige tak for alle medlemmer og støtters store indsats og til at love nye tider i kommuner og regioner over hele landet.

Onsdag, 20. november 2013 - 11:39