Ligebehandling i Ligebehandlingsnævnet

Et nyt notat fra ligestillings- og beskæftigelsesministeren lægger op til at begrænse antal sager i Ligebehandlingsnævnet.

Officielt er hensigten at undgå knapt så væsentlige småsager, så som vedr. gratis entre for mænd til en strikkefestival, men at indsnævre nåleøjet til Ligebehandlingsnævnet kan få andre konsekvenser.

Ligestillingsordfører Jørgen Arbo-Bæhr siger:

- Jeg synes, det er fint, hvis vi kan undgå at lade bagateller behandle i Ligebehandlingsnævnet. Men til gengæld finder jeg det afgørende, at nævnet kan behandle principielle sager om fx manglende ligeløn og forskelsbehandling ved barsel.

- Når ministrene foreslår, at kun folk, som direkte bliver berørt af diskrimination, kan få sin sag for i nævnet, så risikerer vi at forhindre en række principsager i at blive taget op. Jeg synes, vi skal sikre, at også fx Institut for Menneskerettigheder, fagforeninger og en række andre organisationer skal kunne klage over sager på vegne af deres medlemmer.

- Jeg vil tage disse ting med i de kommende forhandlinger med regeringen. Det vil bliver svært for regeringen at lave en aftale på området uden Enhedslisten, så jeg forventer, at de relevante ministre er lydhøre.

Mandag, 22. december 2014 - 14:01